Photo: Shutterstock

Podle  České alzheimerovské společnosti narušuje Alzhemerova nemoc (AN) část mozku a způsobuje pokles takzvaných kognitivních funkcí – myšlení, paměti, úsudku. Bývá nejčastější příčinou demence, která vede postupně k závislosti nemocného na každodenní pomoci jiného člověka. AN poprvé popsal německý lékař Alois Alzheimer v roce 1907.  V té době se považovala za nemoc vzácnou. Nyní se nějaká forma demence  vyskytuje u více než sedmi miliónů obyvatel Evropy. AN začíná pozvolna. Nejdříve se u nemocného zhoršuje krátkodobá paměť a není schopen se postarat o některé věci v domácnosti. Rychlost, kterou AN postupuje, se u každého postiženého liší. Nemocný má však čím dál větší problémy s vyjadřováním, rozhodováním, nedokončuje myšlenky, je zmatenější. Mění se celá jeho osobnost. V posledních stádiích nemoci už vůbec není schopen se sám o sebe postarat.

Bojíte se, že vám to jednoho dne také přestane myslet?  Nové výzkumy přišly na účinné způsoby, jak se chovat, aby tahle nepříjemná situace nenastala.

Rozhodně si také nezapomeňte přečíst 7 způsobů, jak přimět mozek k větším obrátkám.

Osobnost

Ti, kdo o sobě tvrdí, že jsou zaměřeni na cíl a dokážou potlačit impulzy, jsou mnohem méně náchylní k rozvoji onemocnění. Prokázala to studie na 997 lidech. A ještě jedna teorie: svědomití se lépe vyrovnávají s těžkostmi.

Dieta

Laboratorní myši na Alabamské univerzitě v Birminghamu, jež po dobu šesti měsíců popíjely pětkrát denně sladkou limonádu, na tom byly s pamětí hůř než jejich kolegyně, které pily obyčejnou vodu. Měly také dvakrát tak velký nános amyloidu v mozku prokazující Alzheimerovu nemoc a přibraly o 17 % víc než ostatní. Není jasné, je-li horším škůdcem cukr, nebo vyšší váha, ale snížení obojího je zaručenou prevencí.

Toxiny

U mláďat opic, které přišly do kontaktu s olovem, se po letech objevily příznaky Alzheimerovy nemoci včetně amyloidového plaku. Hlídejte si proto, co jíte a pijete a v jakém ovzduší cvičíte.

Zdroj: RD USA
 

Dejte si dvacet

Možná býváte uprostřed pracovního dne zralí na krátký odpočinek na lehátku, ale před šéfem byste to nikdy nepřiznali. Chyba lávky. Studie NASA prokázala, že po krátkém spánku během dne jsou astronauti čilejší a výkonnější o 13 % než předtím. Osvícení zaměstnavatelé se proto na krátký odpočinek v pracovní době už nedívají skrz prsty a mnozí by ho svým zaměstnancům klidně jako speciální bonus dopřáli.

Zdroj: Hospodářské noviny
 

Další články v rubrice ZDRAVÍ:

 

Může testosteron vzkřísit i stárnoucího muže?

Zelený čaj pro zdraví

9 potíží, které byste neměli ignorovat

18
Líbil se Vám článek?Hlasujte pro něj!

Nejoblíbenější v kategorii Zdraví

  1. Čím bránit děti před chřipkou? Probiotiky a péčí o nosní sliznici
  2. Cukrovka - příznaky, druhy, vyšetření, hypoglykémie
  3. Chřipka a tradiční čínská medicína

Více z kategorie Rady a tipy

Přidat příspěvek

Jméno*
Email*
Příspěvek*